Scary Movie 5 (2013)

 photo ScaryMovie5_zps1528f2ef.jpg 
Scary Movie 5 (Parodi, Skräckkomedi):
Charlie Sheens barn har varit försvunna i skogen under tre års tid men nu är de återfunna. De blir omhändertagna av det unga paret Dan och Jody som flyttar in i ett nytt hus med kamera övervakning. Men det dröjer inte länge fören konstiga saker börja hända i huset och de inser snart att de har fått en demon på halsen
 
 
FILMEN FÅR:
Jag köpte hem de fyra första Scary Movie filmerna från England i hopp om att jag skulle hinna se om dom innan Scary Movie 5 anlände, men det gick tyvärr inte riktigt som planerat och därför blir också den femte och antagligen sista filmen den första att möta sin dom här i bloggen. Scary Movie filmserien mötte dagens ljus första gången 2000 och då visade filmen praktiskt taget upp något nytt när den drev med populära filmer som bland annat Scream. Då såg vi Anna Faris i huvudrollen som Cindy och hon medverkade också i de fyra första filmerna, men hon är nu ett minne blott och i huvudrollen ser vi nu istället Ashley Tisdale som gestaltar Jody. 
 
 photo Scary5b_zpsd3a2b5ff.jpg
Det "lyckliga" paret.
 
Scary Movie 5 är precis lika dum men små rolig som övriga filmer i serien och även om jag kanske inte vill finna den underhållande så tycker jag allt att det är lite roligt trots att den inte kommer upp i samma nivå som övriga filmer. Som vanligt så är det många stackars filmer därute som här får sig en törn och vi kan bland annat se parodier av The Cabin in the Woods, Dark Skies, Black Swan, Inception, The Help, Red Lights, Rise of the Planet of the Apes, Mama, Paranormal Activity filmerna och många många fler. Dessutom drivs det en hel del med den populära boken 50 Shades of Grey och även om det blir lite överdrivet ibland så är det underhållande.
 
 photo Scary5a_zps4f7075fb.jpg
Inception och Leonardo DiCaprio? Nej, det är bara Ben Cornish som för övrigt är jävligt lik honom.
 
Nu kan jag kanske inte säga att Scary Movie 5 är en bra film men den kan ändå det där med att sprida skratt och glädje. Visst, allt överdrivs till max och det finns stunder då jag verkligen skakar på huvudet, men på det stora hela så är detta ändå en film som inte kräver så mycket hjärna och det är i alla fall något som jag kan finna avslappnande. Som vanligt finns det inte direkt något sammanhang i filmer som denna och en del skämt dras ut lite väl långt, vilket också gör att Scary Movie 5 tappar lite av sin glöd. Dessutom krävs det att man är på rätt humör när man ska se en film som denna men jag lyckades iallafall pricka in rätt tid och fick mig därför några skratt. Och slutligen: Sitt kvar tills eftertexten har rullat klart, för då kommer ännu en scen som nästan är den bästa i hela filmen.
 
 photo scary5_zps5ac80b91.jpg
Charlie Sheen och Lindsay Lohan spelar sig själva.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Scary MoVie.
Svensk titel: Scary Movie 5.
Tagline: "Evil is coming. Bring protection".
Genre: Skräckkomedi, Parodi.
Skådespelare: Simon Rex, Ashley Tisdale, Erica Ash, Lidia Porto, Snoop Dogg, Darrell Hammond, Molly Shannon, Gracie Whitton, Ava Kolker, Charlie Sheen, Lindsay Lohan m.fl.
Regissör: Malcolm D. Lee och David Zucker.
Filmmanus: David Zucker och Pat Proft
Speltid: 88 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Utgivningsår: 2013.
Sv. Biopremiär: 14 juni 2013.
Distributör: Noble Enterainment.
DVD och Blu-rayrelease: 16 oktober 2013.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime.
Filmserien består av: Scary Movie (2000).
                                   Scary Movie 2 (2001).
                                   Scary Movie 3 (2003).
                                   Scary Movie 4 (2006).
                                   Scary Movie 5 (2013).

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: