Cats & Dogs (2001)

 photo SomhundochKatt_zps5ae871fb.jpg 
Som Hund och Katt Originaltitel: Cats & Dogs (Animerad Familjefilm, Action, Komedi, Äventyr): 
I flera år har det pågått ett krig mellan hundar och katter och när en mänsklig vetenskapsman håller på att framställa ett nytt vaccin som ska utplåna all hundallergi, gör katterna allt de kan för att förstöra vaccinet.
 
 
FILMEN FÅR:
Ni förstår säkert att Cats & Dogs är en barn och familjefilm men sådana filmer råkar ju även vara underhållande för oss vuxna, så länge man har barnasinnet kvar vill säga och det har ju självklart jag. Tyvärr så kan just denna filmen vara lite missvisande för barnen då den får katterna att framstå som några onda varelser som bara vill oss illa, och eftersom jag är en kattälskare så gör detta att filmen får ett litet minus i kanten utav mig. Men även om jag stör mig på denna lilla detaljen så är filmen riktigt både rolig och underhållande.
 
 photo Cats_dogs1_zps0ed93507.jpg
Hundarna tar ledningen
 
Barnslig som jag är så fick Cats & Dogs mig att flina till lite stup i kvarten medan hundarna och katterna sätter klorna i varandra, men något gick dock snett på vägen. Det finns nämligen ett rätt så sorgligt och ledsamt moment i filmen och för en gång skull så började jag inte böla, vilket jag annars alltid gör och den stora frågan är nu varför. Jag sitter visserligen på en del förslag som jag inte kan nämna utan att avslöja för mycket utav handlingen, så ni får helt enkelt se filmen själva och se om ni förstår vad jag menar. 
 
 photo cats-dogs_zps32fb4e3b.jpg
The Evil Mastermind och hans kompanjon.
 
Som sagt så framställs kanske inte katterna på det bästa sättet här i Cats & Dogs men de är ändå de djuren som är mest underhållande. Kattbossen och boven Mr. Tinkles (röst av Sean Hayes) är tillsammans med sin högra "tass" Calico (röst av Jon Lovitz) definitivt två av mina favoriter och jag älskar det faktum att de båda är lite dumma. Annars så är det till största del valpen Lou (röst av Tobey Maguire) som syns i bild och även om han både är söt och charmig så vinner de elaka katterna mitt hjärta. Nu är det självklart inte bara delvis animerade djur som syns i tv-bilden utan det finns självklart också människor med i handlingen. Dock gör de inget större intryck på mig och de känns mest som utfyllnader med pälsbrist. Så, Cats & Dogs må kanske vara en barnfilm fyld med fluffiga och pälsklädda vänner (och fiender), men filmen fungerar precis lika bra som underhållning för en vuxen och barnslig människa som mig. 
 
 photo cats_and_dogs_001_zpsd80832cd.jpg
Pälslös utfyllnad
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Cats & Dogs.
Svensk titel: Som Hund och Katt.
Tagline: "Things Are Gonna Get Hairy!".
Genre: Animerad Familjefilm, Action, Komedi, Äventyr.
Skådespelsröster (Engelska):Tobey Maguire, Alec Baldwin, Sean Hayes, Susan Sarandon, Joe Pantoliano, Michael Clarke Duncan, Jon Lovitz, Victor Wilson, Salome Jens, Charlton Heston, Glenn Ficarra m.fl.
Skådespelare: Jeff Goldblum, Elizabeth Perkins, Alexander Pollock m.fl.
Skådespelsröster (Svenska): Jennie Jahns, Joakim Jennerfors, Tobias Swärd, Anna Book, Kristian Ståhlgren, Johan Hedenberg, Ole Ornered, Adam Fietz, Sharon Dyall, Dick Eriksson, Andreas Svensson, Mikael Roupé m.fl.
Regissör: Lawrence Guterman.
Filmmanus: John Requa och Glenn Ficarra.
Speltid: 87 min (Blu-ray).
Originalspråk: Engelska.
Språk (dubbad till): Danska, Finska, Norska, Svenska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA / Australien.
Utgivningsår: 2001.
Åldersgräns: Barntillåten.
Biorelease: 5 Oktober 2001.
Distributör: Warner Home Video (Blu-ray).
                   Sandrews (DVD)
DVD och Blu-rayrelease: 10 April 2002 (DVD).
                                        25 Augusti 2010 (Blu-ray).
                                        27 April 2011 (Filmboxen).
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Kommentarer, Dokumentär: "Att lära en hund nya tricks", Dokumentär: "HBO en första titt" - om handlingen och karaktärerna, Handlingen, Trailer, Gömda bilder.
DVD-Rom för PC - Regissörens alternativa slut, Skapa olika hemliga identiteter till djuren, Galleri med skärmsläckare och bilder, Länkar till bland annat filmens officiella hemsida.
Köp filmen på Blu-ray hos: Filmen har utgått på BD.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Köp "Cats & Dogs" filmboxen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray filmbox): Cats and Dogs - Filmmaker Commentary, Featurettes HBO First Look: Cats & Dogs and Teaching a New Dog New Tricks, Storyboard Comparison, Concept Sketches and More!
Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore - Dogs Dishing: Tails from the Bark Side of Hollywood, Mash-Up: The Best of the Best Cat vs. Dog Animated Showdowns, Awesome Outtakes, All-New Looney Tunes Cartoon Coyote Falls.
Filmserien består av: Cats & Dogs (2001).
                                   Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore (2010).

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: