The Perks of Being a Wallflower (2012)

 photo perks_of_being_a_wallflower-22067559-frntl.jpg
The Perks of Being a Wallflower (Drama/Romantik):
Ända sedan Charlies enda vän tog livet av sig har han tillhör den skaran av folk som är utanför gemenskapen. Men så träffar han Sam och Patrick och då förändras allt. Nu blir han indragen i ett liv som innehåller droger, sex och komplicerade förhållanden, samt lite kärlek.
 
 
FILMEN FÅR:
Vem hade kunnat tro att en film som The Perks of Being a Wallflower skulle kunna vara bra? Inte jag iallafall och därför är jag nu grymt förvånad. Filmen är inte bara bra, utan fruktansvärt bra och intressant samtidigt som den berör mig på alla sätt och vis. Vi få här möta ett gäng missanpassade ungdomar i 15-17 års åldern som alla kämpar med att ta sig an livet på sitt egna lilla vis. Bara för att man är konstig och annorlunda så betyder det inte att man måste stå utan vänner, lösningen är bara att hitta likasinnade och då blir livet helt plötsligt perfekt, till att börja med iallafall.
 
 photo the-perk-of-being-wallflower04.jpg
Charlie är en klassisk weirdo utan vänner.
 
The Perks of Being a Wallflower kretsar kring 15-åriga Charlie (Logan Lerman) som tyvärr inte har det lätt efter att hans bästa vän tog livet av sig. Inte nog med att han är ensam och utstött han ser även syner som är svåra att kontrollera. Men så träffar han Sam (Emma Watson) och Patrick (Ezra Miller), två udda personer som ger honom hopp om livet och Charlie kan nu börja leva. Han kommer in i en ny värld där droger och romantik står för dörren och för första gången på länge så känner Charlie att han blir sedd och hör till gemenskapen. Men med uppgång kommer också nedgång och ju längre in i filmen vi kommer desto mer komplicerat blir Charlies liv. Allt tar en vändning och det blir då också svårt att se på filmen utan att känna något. Känslorna sprudlar inte bara i filmen utan även här hemma i tv-soffan samtidigt som det blir svårt att hålla tårarna borta och just därför är The Perks of Being a Wallflower så fruktansvärt bra och stark på en och samma gång.
 
 photo the-perk-of-being-wallflower06.jpg
Ett gäng missanpassade ungdomar
 
Mina förhoppningar om filmen var som sagt låga och kanske är det därför som jag blev så positivt överraskad.  Jag hade förväntat mig ett ytligt drama där några fjortisar försökte komma underfund med livet, men The Perks of Being a Wallflower är så mycket mer. Filmen är både djup och vacker på ett annorlunda sätt och jag kan inget annat än att rekommendera den. Detta må kanske vara en utav de bästa ungdomsfilmer som jag har sett och med tanke på att en snart 30-årig kärring som mig nästan kan älska en film som denna så måste den ju nästan vara bra i andras ögon med.
 
 photo the-perk-of-being-wallflower09.jpg
Romantik i luften.
 

Kommentarer
FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

den vill jag se

Svar: Och det tycker jag verkligen att du ska göra =)
...Liiinna

2013-06-10 Kl: 23:26:04
URL: http://efji.blogg.se/
amanda säger:

sv: jag har redan sett fast five och 6an, så sjukt bra :D

2013-06-11 Kl: 15:38:48
URL: http://liindstrand.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: