Pitch Perfect (2012)

 photo pitch_perfect-22791754-frntl_zps192c81c6.jpg 
Pitch Perfect (Komedi/Romantik/Musikal):
Beca har precis påbörjat det första året på Barden University när hon blir övertalad att på med i skolans kvinnliga a cappella sånggrupp, The Bellas. Efter förra årets fiasko under deltävlingen har nu The Bellas ledare Aubrey bestämt sig för att de ska vinna över skolans manliga sånggrupp, men hon är dock inte beredda att ta till de medel som behövs för att vinna tävlingen. Så när årets nykomlingar kommer med egna idéer uppstår det en del tjabb och problem.
 
 
BETYG och RECENSION:
När man läser om Pitch Perfect så kommer nästan alltid ordet Glee upp, vill säga den serie som startade high school musikalfenomenet och just därför blev jag också något orolig. Jag må nämligen ha varit fast i Glee soppan ett bra tag men nu har jag insett att serien är lika med kattpiss och just därför blev jag också något nervös när de båda nämndes i en och samma mening. Skulle Pitch Perfect nu visa sig vara lika fjantig och dålig som serien eller skulle den gå åt ett annat och bättre håll? Tack o lov så går Pitch Perfect i en helt annan riktning där alla karaktärer är älskvärda på sitt egna lilla vis och filmen utspelar sig dessutom på college och därför blir karaktärerna också något mer vuxna. Men inbillar er inte nu att de är mogna, för det är de absolut inte.
 
 photo pitch-perfect10_zps60803af4.jpg
Så gott som vuxna men långt ifrån mogna. 
 
Den enda likheten som egentligen finns mellan Pitch Perfect och serien Glee är att de båda kretsa kring musik, att de båda sedan råkar utspelar sig i en skolmiljö känns mest bara som en tillfällighet. Pitch Perfect kryllar dessutom av ett gäng härliga karaktärer som på ett eller annat vis lyckas imponerar på mig med sin blotta närvaro och om jag måste peka ut en favorit så faller lotten på Fat Amy (Rebel Wilson). Rebel Wilson gör visserligen här ungefär samma roll som hon gör i alla sina filmer men inte blir det sämre för det. Denna kvinna har en otrolig scennärvaro som skapat magi i luften och hon lyckas därför charma de flesta. Annars så är självklart också övriga karaktärer minnesvärda men det är ändå Fat Amy och Beca (Anna Kendrick) som imponerar mig mest.
 
 photo pitch-perfect08_zps35205332.jpg
Fat Amy och Beca stjäl uppmärksamheten när de syns i bild. 
 
Den så kallade Glee känslan, som jag var rädd för, syns och känns inte här och det är nog därför som jag uppskattar filmen så mycket som jag faktiskt gör. Dock är Pitch Perfect något förutsägbar och det ger också ett svagt avtryck på mitt omdöme. Men filmen får ändå plus i kanten för att den inte använder sig av några instrument utan här är all musik skapad med hjälp av karaktärernas munnar. Pitch Perfect är ett A Cappella drama som skiljer sig från mängden och hade det inte varit för den klassiska kärlekshistorien i dramat så hade den nog vunnit hela mitt hjärta. Nu få filmen dock nöja sig med ett litet hörn av min kärlek och även om jag kanske hade velat avguda filmen något mer så går det inte. Men Pitch Perfect är ändå bra precis som den och för att vara en musikal så känns den inte som en sådan, vilket är ännu ett plus i kanten.
 
 photo pitch-perfect02_zps5fc206ff.jpg
Den gamla vanliga romantiken.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Pitch Perfect.
Svensk titel: Pitch Perfect.
Baserad på boken: Pitch Perfect: The Quest for Collegiate A Cappella Glory, av Mickey Rapkin.
Tagline: "Get Pitch Slapped".
Genre: Komedi, Romantik, Musikal.
Skådespelare: Anna Kendrick, Brittany Snow, Rebel Wilson, Anna Camp, Skylar Astin m.fl.
Regissör: Jason Moore.
Filmmanus: Kay Cannon.
Speltid: 107 min (DVD).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Premiärår / Utgivningsår: 2012.
Sv. Biopremiär: 8 Februari 2013.
Distributör: Universal.
DVD och Blu-rayrelease: 12 Juni 2013.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Starship, the Pitch Perfect music video • Deleted and Extended Scenes • Meanwhile... ...Activities Fail, ...Hood Night, ...Burrito Hit, ...Tonehangers, ...Confessional • Line-O-Ramas • Backstages at Barden: Benji Goes to Barden • A Capella Beat: Fail Interwiews Bumper • A Capella Beat: Gail Interwiews Benji • On the Set: Burrito Drive By! • A Look Inside • Feature Commentary with Director Jason Moore and Producer Elizabeth Banks and Max Handelman • Feature Commentary with Pruducer Paul Brooks.
Hyr filmen hos: SF Anytime.
Filmserien består av: Pitch Perfect (2012).
                                   Pitch Perfect 2 (2015)
                                

Kommentarer
Josefin säger:

Jag får ta och se den filmen! Jag gillar när sjunger i serier och i filmer. Jag gillar Glee, så det ska bli intressant vad jag tycker om denna filmen!

Svar: Gillar du Glee så kommer du nog tycka bättre om Pitch Perfect än vad jag gjorde =)
...Liiinna

2013-06-27 Kl: 20:14:21
URL: http://josseborj.blogspot.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: