Beverly Hills Cop (1984)

 photo beverly_hills_cop_blu-raynordic-16257862-frntl.jpg 
Snuten i Hollywood Originaltitel: Beverly Hills Cop (Action/Komedi/Kriminalare):
Detroit polisen Axel Foley jobb tycks mest gå ut på att reta upp sin chef som nu är på gränsen till att ge honom sparken. Så när Alex brottsliga vän plötsligt blir mördad tar han "semester" och åker till Beverly Hills för att spåra upp mördaren. Dock lyckas Axel även där reta upp den lokala polisen som inte alls blir förtjust i hans insatser. Men han lyckas sa småningom få med sig två av dessa poliser på sin sida som senare kommer väl till nytta.
 
 
FILMEN FÅR:
Jag måste nog vara den enda 29-åringen som inte har sett Beverly Hills Cop fören nu, en film som har lika många år på nacken som mig själv och det märks tydligt. Hela filmen skriker 1980-tal med sina fula kläder och gräsliga frisyrer, vilket i och för sig bara gör filmen rolig och lättsam samtidigt som hela filmkänslan blir väldigt omodern. Skämten och påhitten som vi här i kan se är så föråldrade att till och med jag känner mig gammal och jag vet inte om det är en positiv grej. Men trots att filmen må vara både omodern och lite små mögligt så är den ändå någorlunda underhållande.
 
 photo beverly-hills-cop1_zps6ea49598.jpg
 Modet i Beverly Hills får till och med Axel att skratta hånfullt.
 
Jag vet inte om det är en 80-tals sak och stil men alla karaktärer i filmen känns aningen homosexuella när de jämt och ständigt ska ta och kladda på varandra utan att egentligen vara sexuella. Att de också kläcker ur sig frasen "jag älskar dig" till allt och alla gör inte heller saken bättre. Och för att krydda det hela lite extra så tar polisen Axel Foley (Eddie Murphy) tillfället i akt att spela ut de homosexuella bitarna under en viss scen, en scen som då också blir fruktansvärt rolig. Dessutom så råkar faktiskt många utav karaktärerna vara just bögar, tror jag iallafall, men om det är medvetet eller ej låter jag vara osagt.
 
 photo BevHillsCop_033Pyxurz_zps5f0d3bca.jpg
Det kryllar av homosexuell liknande karaktärer.
 
Beverly Hills Cop må kanske inte vara en sådan polisfilm som jag är van vid och föredrar eftersom jag i regel väljer att se på nyare filmer, men inte blir den sämre för det. Eddie Murphy är kanske inte en favorit här hemma hos mig men han gör ändå rollen som Axel Foley väldigt bra när han lägger fram rollen som något smådum samtidigt som han är väldigt smart. Dock retar jag mig något enormt på hans skratt som inte alls känns äkta och jag hoppas verkligen inte att det är så här Eddie Murphy själv skrattar, för då tycker jag synd om hans omgivning. Skrattet tycks dessutom vara lite av en ikon för filmen och även om jag blir uppretad var gång jag hör det så tycks det höra till.
 
 photo Beverly_hills_cop_zpsb049e36b.png
Alex dumma men ändå smarta sätt får iallafall några att tycka om honom.
 
Så ja, Beverly Hills Cop är både en smådum och lagom rolig film som kanske inte hänger med i utvecklingen, men den är ändå underhållande för sin ålder. Dock förstår jag inte riktigt meningen med att ge ut filmen på Blu-ray när bilden är densamma som ett gammalt ruttet VHS-band och det enda som är high definition är väll egentligen eftertexten och filmens meny. Annars så är bilden knottrig och ljudet dåligt, men filmen blir iallafall någorlunda bra för det.
 
 photo beverly-hills-cop-20110513114507524-3448522_zpsf2f02d8a.jpg
Mr. Bad Guy.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: