The Hunger Games (2012)

Photobucket 
The Hunger Games (Action, Drama, Thriller, Science Fiction, Äventyr): 
I en inte allt för avlägsen framtid väljs varje år en kvinna och en man i åldrarna 12-18 ut i 12 städer för att delta i Hungerspelen som direktsänds i TV. Det är ett spel som ingen vill delta i och där bara en kommer att överleva och ta hem vinsten. Men i år händer något ovanligt. Katniss Everdeen erbjuder sig att ta sin lillasysters plats i spelet som kan komma att kosta henne livet.
 
 
BETYG och RECENSION:
The Hunger Games är filmen som har tagit alla ungdomar med storm och jag kan inte riktigt förstå varför. Filmen är i själva verket något seg och enformig men det betyder inte att den är dålig, utan snarare bara långsam och utdragen på ett inte allt för smickrade sätt. Det tar närmare bestämt 1 timme och 5 minuter innan själva spelet dra igång och det innebär också att halva filmen hinner passera innan det blir lite action i rutan. Jag hade dessutom byggt upp en något skeptisk syn inför filmen och målat upp en rätt så fjantig tonårsbild i mitt huvud. Dels för att The Hunger Games bygger på en populär tonårsbokserier med samma namn och del för att jag då inte riktigt förstod mig på fenomenet som heter Jennifer Lawrence, som vi här ser i huvudrollen som Katniss. Jag såg The Hunger Games precis när filmen hade kom ut på DVD och då upplevde jag också alla Jennifer Lawrence rolltolkningar som känslolösa och tyvärr så är också Katniss rätt så stel och saknar uttryck.
 
 photo hungergames13.jpg
Det tar tid innan spelet börjar, dessförinnan är det träning i all evighet.
 
Förutom en viss seghet så känns också The Hunger Games som en vrickad version av The Running Man samtidigt som filmen sägs vara en barnvänlig kopia av Battle Royale (en film som jag ännu inte har sett). Jag tycker dessutom att det lite konstigt att vuxna människor inte har fått flippen när det kommer till filmens handling som handlar om barn som dödar just barn. Sedan när accepterade världens alla mammor detta? Jag själv skiter blanka fan i vem som dödar vem och det kvittar om de är vuxna eller barn, men med tanke på hur välden ser ut idag så borde ju faktiskt en massa mammor få spader. Men nu är filmen som den är och den tycks också bli accepterad av mammorna trots sin grymhet.
 
 photo hunger.jpg
Barn som dödar barn är helt plötsligt okej för väldens alla mammor.
 
Kläd- och hårmodet i The Hunger Games är helt klart inspirerat av självaste Lady Gaga och Nicki Minaj eftersom alla karaktärer ser ut som att vara levande imitationer av de två unika stjärnorna. Så vi kan nog konstatera att filmens kostym designer och hårstylister har stulit ett klädesplagg eller två samt en del frisyrer. Som ni kanske märker så är jag något besviken på The Hunger Games och jag trodde faktiskt att filmen skulle vara mycket bättre, men den duger ändå bra som den är. Det är bara det att jag inte skulle vilja se den igen och jag är kanske inte allt för laddad inför uppföljaren The Hunger Games: Catching Fire som kommer ut på bio under 2013.
 
 photo hungergames1.jpg
Kläderna tycks vara lånad av Lady Gaga och Nicki Minaj.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Hunger Games.
Svensk titel: Hungerspelen.
Genre: Action, Drama, Thriller, Science Fiction, Äventyr.
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Elizabeth Banks, Woody Harrelson, Lenny Kravitz, Willow Shields, Wes Bentley, Stanley Tucci m.fl.
Regi: Gary Ross.
Manus: Gary Ross, Suzanne Collins och Billy Ray.
Speltid: 137 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2012.
Taglines: "The World Will Be Watching".
Åldersgräns: 11 år.
Biorelease: 23 Mars 2012.
Distributör: Nordisk Film.
DVD och Blu-rayrelease: 18 Augusti 2012.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av:The Hunger Games (2012)
                                   The Hunger Games: Catching Fire (2013)
                                   The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014)
                                   The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 (2015)

Kommentarer
Linnea säger:

Jag gillade Hunger Games mer än dig tror jag ;) att mammorna inte flippar ut särskilt mycket är väl för att det inte spelar någon roll vad dom gör. Ser man på världen idag så dödar ju barn varandra dagligen (barn soldater) och deras mammor är säkert inte särskilt glada över det, men jag antar att dom inte har något annat val.

Svar: Jag tycker bara det är konstigt att det inte blev något uppror och att mammor envisas med att gilla filmen. De trycker ju ner på fjantigheter som tv-spel och skräck, så varför acceptera The Hunger Games? Jo, för att de alla är ett gäng hycklare som inbillar sig att Tv-spel är farligt och de blundar för handlingen i Hungerspelen som säkerligen påverkar ungdomar minst lika mycket.
...Liiinna

2013-04-11 Kl: 18:08:57
URL: http://alltombockerochfilm.devote.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: