Snow White and the Huntsman (2012)

Snow White and the Huntsman (Action, Drama, Fantasy, Äventyr):
I flera år har den onda drottning Ravenna hållit Snow White fången i slottet och i samma veva som drottningen få reda på att Snow White är den enda som kan hota hennes existens rymmer hon. Därför anlitar drottningen en jägare som får i uppdrag att fånga in Snow White och skära ut hennes hjärta som han sedan ska återlämna till drottning. Men jägaren byter snart sida och väljer att följa Snow White i kampen om makten över kungariket
 
 
BETYG och RECENSION:
Som jag hade längtat efter Snow White and the Huntsman, men när filmen väl kom så tappade jag av någon anledning suget att se den och därför la jag nästan i skivan lite motvilligt i Blu-ray spelaren. Till min fasa så är början av filmen lite för mycket av en saga och allt detta på grund av en berättarröst som inte bara skapade en sagolik atmosfär, utan den får även mig att börja tänka på den vedervärdiga filmen Snow White från 2001, och tro mig, den filmen vill man inte bli förknippad med. På tal om berättarrösten Eric (Chris Hemsworth), som vi hör i början utav filmen, så framkallar den inte bara en sagolik känsla utan den är även rätt störig att lyssna på eftersom Chris Hemsworth pratar både sluddrigt och otydligt. Dessutom är den toppad av hans australienska dialekt och det blir bara lite för mycket för mig. Men så småningom så försvinner tack och lov sagokänslan och Snow White and the Huntsman kan då upplevas som en vanlig film där smuts och lera sttår för klädmodet.
 
Photobucket
Lortigt ska det vara.
 
Charlize Therons karaktär Ravenna är en av de få som jag faktiskt beundrar i film, trots hennes hemska grymhet. Hon förvandlas snabbt till en psykotisk häxa med humörsvängningar och detta är en av de få saker i Snow White and the Huntsman som faktiskt är underhållande. Dock syns hon till på tok för lite och istället får vi dras med Snow White (Kristen Stewart) och Eric - the Huntsman (Chris Hemsworth) rätt igenom hela filmen. Chris Hemsworth är i vanliga fall en person som jag nästan beundrar men här i Snow White and the Huntsman så retar jag istället bara upp mig på honom, eller i alla fall hans tradiga dialekt och dvärgarna som jag annarsalltid har svårt för glider mest bara förbi och de förblir tack o lov något osynliga.
 
Photobucket
Charlize Theron står för lockelsen.
 
Miljön i Snow White and the Huntsman är stundvis bedårande vacker och den hjälper till med att skapa en viss känsla som får hela filmen att bli mysig. Men tyvärr så är den mörka sidan av sagan rutten och död samtidigt som allt fler djur får sätta livet till för att skapa en mörk stämning, och det är något som jag självklart inte vill se. Den mörka biten är även den som tar upp störst del av filmen och därför bli allt aningen deprimerande.
 
Photobucket
De vackra bitarna av sagan
 
Snow White and the Huntsman är en förvriden tolkning av den klassiska Snövit sagan, som jag inte vet mycket om, men denna tolkningen är i alla fall en av de lite bättre versionerna av sagan. Och även om jag nu ändå inte riktigt kan tycka om sagan i sig så kommer Snow White and the Huntsman undan med det mesta och den blir tillslut en rätt så skaplig film. Dock är det tyvärr inget speciellt med filmen men den duger åtminstone en regnig och kall kväll.
 
Photobucket
Några dvärgar tillsammans med the Huntsman.
 

Kommentarer
Daniel säger:

Njaa, var inte heller så jätteimponerad. Sevärd men inte så mycket mer...

Svar: Jag blev nästan lite besviken, eller jag blev besviken. Trodde den skulle vara mycket bättre.
...Liiinna

2012-10-26 Kl: 15:52:03
URL: http://rymdtomten.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: