The Help (2011)

Photobucket
Niceville Originaltitel: The Help (Drama):
Under 1960-talet återvänder den 23-åriga Skeeter till sin hemstad i Mississippi efter en tid på college. Hon är nu en utbildad skribent som bestämmer sig för att skriva en bok om de svarta hembiträdenas levnadssätt efter att hon ser hur de behandlas. I skymundan från resten av den vita befolkningen börjar hon intervjua hembiträdena som ägnar sina liv åt de vita och snart vänds friden upp och ner i staden.


FILMEN FÅR:

Härliga 1960-tal. Jag är oftast inte mycket för filmer som utspelar sig i det förflutna, men när de tar sin plats på 1960- eller 1970-talet så brukar jag smälta och det är precis vad jag gör när jag ser The Help. Det är levnadssättet (med undantag för slaveriet), kläderna och frisyrerna som gör allt så tilltalande och jag riktigt njuter under hela filmens gång. Filmen börjar starkt och rullar på riktigt bra under de första 90 minuterna, men sedan händer tyvärr något som gör att filmen blir något seg. Det är inte något som gör skada men det är bara lite synd att något som varit så starkt och flytande ska bli till en seg smet under en kort tid. I The Help skildras verkligheten för den svarta befolkningen i Mississippi, ett liv som påminner något om slaveri där de ska passa upp de vita människorna och göra allt de ber om innan de ens har bett om det. Detta är något som alla tar för givet och ingen har någonsin tänkt på att vi alla ser lika dana ut under skinnet, fram tills nu. Den unga Skeeter (Emma Stone) kommer tillbaka till sin hemstad efter några år på college och börja ifråga sätta de svarta hembiträdenas  levnadssätt, något som inte uppskattas av omvärlden. Att vara en ensam människa som kämpar för andras rättigheter kan inte vara lätt, speciellt inte som kvinna på 60-talet, men här har vi beviset på att det går. Emma Stone gör ett fantastiskt jobb i The Help och jag kan inte förstå varför hon inte nominerades till en Oscars, något som tre av hennes medspelare nominerades till och en av dom (Octavia Spencer som vi ser i rollen som Minny) gick hem med statyetten i handen. Världen är inte alltid rättvis men jag antar att hon inte gråter för det. The Help är ett drama helt i min smak och jag kommer på mig själv med att sitta och små snyfta lite titt som tätt, frågan är bara varför. Kan det vara så att jag faktiskt bryr mig om hur andra människor behandlas? För som vi alla vet så är människan ett elakt djur som i regel bara tänker på sig själv och andra människor glöms lätt bort. Just i The Help är det inte bara de svarta som förtycks utan det finns även en och annan vit människa som blir lämnad utanför på grund av ett dåligt rykte och just det är något som är vanligt i människovärlden. I vilket fall som helst så är The Help en stark och sevärd film som var en favorit redan innan jag hade sett den och därför är jag lite förvånad över att jag inte blev besviken. Bygger man upp stora förhoppningar om en film så brukar man få sig en törn, men så är inte fallet här utan The Help är precis lika bra som jag hade förväntat mig att den skulle vara.

*Betygssystemet

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: