Brave (2012)

Photobucket 
Modig Originaltitel: Brave (Animerad Familjefilm/Action/Äventyr):
Prinsessan Merida har problem när det kommer till att uppföra sig som den prinsessa hon råkar vara, och detta är något som upprör hennes mor. Istället för att bete sig moget, kvinnligt och väluppfostrat har hon ett häftigt temperament och gillar att skjuta med sin pilbåge i skogen. Så när Kung Fergus och Drottning Elinor har arrangerat ett bröllop får hon nog. Merida beger sig ut i skogen där hon möter en häxa som lägger en trolldom över hennes mor, allt i hopp om att hon ska förändras. Men saker och ting går inte riktig som Merida hade tänkt sig och nu måste hon samla mod för att bryta förbannelsen innan det är försent
 
 
FILMEN FÅR:
Brave var faktiskt en av de få Disney/Pixar filmer som jag inte hade tänkt se och allt detta eftersom den utspelar sig under en tidsålder som inte alls intresserar mig. Men när jag fick filmen gratis så ändrade sig allt och jag vet inte om det var tur eller otur. För även om jag inte är mycket för filmer som utspelar sig kring medeltiden(?) så är Brave en någorlunda söt lite film som tar upp kampen om självständighet och viljan om att få välja sin livspartner själv, men mycket mer än så blir det tyvärr inte. Det är en salig mix av vår tids alla sagohjältar (till största del Ronja Rövardotter med en känsla av filmen Björnbröder) som här blandas ihop och blir till en och samma person, Merida (röst av Kelly Macdonald), som hela filmen dessutom kretsar kring.
 
Photobucket
En prinsessa ska lyda och gifta sig med den man som är lämpligast
 
Jag har aldrig tidigare hängt upp mig på tidsåldern och miljöerna i en Disney/Pixar film, men någon gång ska väll vara den första och det är just detta som stör mig i Brave. Den forntida tidsåldern med svärd, spjut, pilbågar och höftskynken är tyvärr något tråkig och föråldrad för min smak och just därför kan jag inte riktigt tycka om filmen. Brave är knappt ens bra utan snarare bara lite småunderhållande och även om jag fascineras av Merida's stora röda hårsvall så kan jag inte riktigt tycka om henne heller. Det är något med hennes personlighet som retar upp mig, men exakt vad kan jag inte sätta fingret på.
 
Photobucket
Svärd, pilbågar och höftskynken är inte min kopp av tea.
 
Detta är en av de få gånger som en Disney/Pixar film inte faller mig i smaken och Brave lämnar mig nästan helt känslolös och kall. Disney magin finns helt enkelt inte där och Brave blir bara en animerad film i mängden som vilket bolag som helst hade kunnat ge oss. Dessutom är detta en film som nästan helt är anpassad för de små men ändå inte med tanke på filmens handling om att få välja sin livspartner. Hade det bara funnit lite mer "vuxna" skämt, som de annars är så glada för att slänga in, så hade filmen blivit så mycket bättre. Men Brave är nog en passade film för de små, men jag rekommenderar att föräldrarna har något att göra under tiden som filmen rullar.
 
Photobucket 
Lite smått och gott för de små.
 
*Betygssystemet

Kommentarer
Erika säger:

Har vart jätte sugen på att se denna men alla verkar ju tycka den är dålig :(

Svar: För att vara en Disney film så är den dålig. Den saknar känslan och magin som Disney annars brukar ge oss.
...Liiinna

2012-12-29 Kl: 00:50:30
URL: http://eerikalarsson.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: