Going the Distance (2010)

Photobucket 
Going the Distance (Romantisk Komedi):
Garrett har precis blivit dumpad av sin flickvän när han träffar Erin på en bar i New York. Efter en lyckad kväll på baren spenderar de natten ihop och vad som först var tänkt som en engångsgrej blir snart till en sommarförälskelse som inte vill ta slut. Men när sommaren är över ska Erin åka tillbaka till San Francisco och Garrett ska stanna kvar i New York. Trots det långa avståndet gör de allt de kan för att hålla romantiken och förhållandet vid liv, vilket inte alltid är så lätt
 
 
FILMEN FÅR:
När Going the Distance kom ut under året 2010 så tänkte jag att jag skulle se den, men det blev aldrig riktigt av och det är först nu som jag har köpt filmen och tagit mig tid till att bänka mig framför teven och sett den. Bättre sent än aldrig antar jag. Anledningen till att jag har skjutit upp mitt filmtittande kan ha varit för att jag inte riktigt vågade tro på att Going the Distance skulle vara en tillräckligt tilltalande film men nu i efterhand så kan jag säga att det är den. Rätt så tidigt in i filmen så möts jag av stulen men passade filmmusik som tar sin plats under en kärleksscen som utspelas mellan Garrett (Justin Long) och Erin (Drew Barrymore). Dj:en för romantiken är ingen mindre än Garretts inneboende Dan (Charlie Day) som gör allt han kan för att stämningen ska få toppen på isberget att smälta och tro mig, det fungerar. För musiken som är lånade ifrån filmerna Dirty Dancing och Top Gun gör i alla fall så att jag kommer i stämning och sugs in i romantiken som spelas upp framför mina ögon.
 
Photobucket
The Love DJ.
 
Vi möts av med- och motgångar när Erin och Garrett kämpar för att hålla kärleken vid liv trots det lång avståndet som finns emellan dom och vi får se hur långt de båda är beredd på att gå för att satsa på kärleken. Personligen så tror inte jag att ett långdistansförhållande fungerar, i alla fall inte i slutändan och det kvittar hur mycket man försöker och vill. För avståndet och de bådas liv kommer helt enkelt alltid att komma i vägen för kärleken. Dessutom, vem är egentligen beredd på att dela sitt liv med någon som man kanske bara kan ser 2 gånger om året? Men nu är detta filmen och därför är Erin och Garrett beredda på allt göra allt som krävs för att hålla lågan vid liv och de kämpar sig därför igenom alla motgångar trots att det ser mörkt ut för det mesta och att vänner och familj inte riktigt står på deras sida.
 
Photobucket
 Det är inte lätt att hålla lågan vid liv när någon har blåst ut ljuset
 
Men i med- och motgångar så blir Going the Distance en dramakomedi som bjuder på både kärlek och bråk, sorg och glädje samtidigt som filmen lockar fram en del skratt. Skrattet kommer över mig totalt under en speciell lite sexscen som utspelas på ett köksbord och det är just denna scenen som slår alla rekord och övervinner allt. Även om vi nu faktiskt inte få se själva sexakten i filmen så är detta förspelet något av det bästa som jag har sett på film och det är nog även just denna scenen som lyfter hela filmen.
 
Photobucket 
Sex på bordet? Ja visst, men jag kanske skulle ha sagt nej till publiken
 
Även om det finns små detaljer som jag inte tycker om och som jag inte heller riktigt tror på så är Going the Distance en rätt så skaplig liten film som får en att må bra. Men jag vet inte om kärleken är värd dessa uppoffringar som karaktärerna få genomlida. För kan man inte hitta någon som bor inom ett rimligt område så kan det lika väl vara. Jag lider i alla fall inte av min ensamhet utan jag njuter snarare, för ensam är trots allt stark och fri.
 
*Betygssystemet

Kommentarer
Bea - Seriesnack.blogg.se säger:

Bra recension! Vi tänker i samma banor. Going The Distance är rätt bra. Den slår en hel del romantiska komedier idag. Även om det självklart finns många bättre där ute. Älskar Justin Long!

2012-09-01 Kl: 20:43:20
URL: http://seriesnack.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: