Flight 93 (2006)

Photobucket
Flight 93 (Drama):
Filmen bygger på en verklig händelse.
Den 11 september 2001 kapas fyra flygplan av terrorister. Tre av planen träffar sina mål medan det fjärde planet möter ett annat slut på grund av sina modiga passagerare.


Filmen får:
Flight 93 är en verklighets baserad film om terrordåden som inträffade i USA den 11 september 2001. Flight 93 är en TV-film som dessutom är lätt att blanda ihop med filmen United 93 och jag får så glatt erkänna att jag trodde de båda var en och samma film eftersom den alternativa titeln på United 93 är just Flight 93. Jag recenserade helt enkelt fel film innan och rättar nu till problemet. Som tittare får vi ta del av paniken bland passagerarna på flygplanet och den panik som de anhöriga känner nere på marken. Denna panik smittar lätt av sig och det är just därför som filmen verkligen griper tag i mig. Dock såg jag filmen under en jobbig situation, nämligen på jobbet med 2 andra arbetskompisar vilket stoppade mig från att bryta ut i tårar. Hade jag bara varit själv så kan jag lova er att mina tårar hade sprutat hej vilt under större del av filmen eftersom jag nästan kunde leva mig in i situationen de mötet. Allt vi ser här i filmen har en gång hänt och miljöombytena är få, vilket gör filmen enkel men ändå så gripande och intressant. Tankarna blir många och jag undrar hur jag själv skulle ha reagera om jag satt på planet eller om jag var en av de anhöriga som fanns nere på marken. För även om jag inte vill inse det så är döden den enda utvägen för passagerarna om bord på planet och just därför blir detta ett drama som sannerligen lämnar sina spår. Dock finns det brister i skådespeleriet eftersom filmen består av rätt så okända skådespelare och skådespelerskor. Lite mer trovärdighet hade alltså inte skadat men jag uppskattar ändå att det inte är ett gäng av starka Hollywood ansikten vi få se, för då hade trovärdigheten inte blivit densamma.