United 93 (2006)

Photobucket
United 93 (Drama):
Filmen bygger på en verklig händelse.
Den 11 september 2001 kapades fyra flygplan av terrorister. Tre av planen träffade sina mål, ett gjorde det inte.


Filmen får:
På grund av att United 93 har den alternativa titeln Flight 93 så blandade jag ihop den med tv-filmen Flight 93 för ett tag sedan, men nu är äntligen United 93 sedd. Och precis som den andra filmen bygger denna på verkliga händelser och vi få ta del av den panik som utbröt ombord United 93 den 11 september 2001. Dock kan jag tycka att tv-filmen berörde mig mer då vi där fick ta del av både passagerarnas och de anhörigas känslor, men så är det inte i United 93 då den utspelar sig i realtid och det vi ser händer i just den takten som vi ser det i. Mer än halva filmen utspelar sig på marken i flygledningen och det blir inte mycket drama över för de som finns ombord flygplanet, vilket är synd då det är ombord planet som det verkliga dramat utspelas. Även om United 93 är en stark och bra film så når den inte riktigt upp till samma nivå som en enkel tv-film och därför borde den skämmas lite. Ett plus är även här att skådespelarna är relativt okända och det ökar visserligen på trovärdigheten men det räcker ändå inte riktigt hela vägen. United 93 är på något viss svagare än Flight 93 och ändå lär den ha haft en större budget som inte gör mycket nytta. Tårarna nådde inte mig fören filmen var slut och då var det en enkelt text som fick mig att bryta ihop. Men trots alla motgångar så är detta en sann berättelse och just därför lyckas filmen beröra mig, dock aningen svagt.

Kommentarer
Petra säger:

sv: haha, jag såg faktiskt lite igår på tv:en efter jag skrivit inlägget. Och nej det är verkligen inte bra. Stör mig as mycket när han Jensen pratar, för han har så sjukt mörkt röst, man kan inte tro att det är han som pratar.

2011-11-19 Kl: 01:03:35
URL: http://tvtown.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: