The Fast and the Furious 1-5

Photobucket
The Fast and the Furious (2001) (Action/Kriminalare/Thriller):
När solen går ner förändras livet på gatorna i L.A och street racingen drar igång. Kungen på vägen är Dom och Brian, en polis undercover, gör allt han kan för att komma in i Doms gäng då han är misstänkt för en brottshärva.


Filmen får:
Det är bara något speciellt med sexiga män och snabba bilar som får mig att bli alldeles varm inombords. Jag har absolut inget intresse för bilar i vanliga fall, men på film fungerar det utmärkt och speciellt i en film som The Fast and the Furious. Jag ska inte ljuga, för visst har det med de heta pojkarna att göra, utan dessa pojkar så hade jag antagligen inte ens tyckt om filmen. Men The Fast and the Furious bjuder på fart och fläkt, snabba bilar, heta pojkar, lite kärlek och en hel del action. Eftersom jag är kvinna kan jag även erkänna att det inte bara är männen som lockar mig utan även romantiken, för utan den så hade detta antagligen bara varit ytterligare en bilfilm i mängden. Filmen duger så det räcker och blir över och jag sitter absolut inte uttråkade, sedan är det dessutom lite spänning emellan åt och det är aldrig fel.



Photobucket
2 Fast and 2 Furious (2003) (Action/Kriminalare/Thriller):
Brian har förlorat jobbet efter att ha låtit Dom komma undan rättvisan. Nu är han i Miami med sin gamle vän Roman där han tvingas jobba under täckmantel för att undvika straff för sina handlingar. Han hjälper den vackra Monica spåra en skum affärsman från Miami och kör street-racing igen, men den här gången får han köra för sitt liv.


Filmen får:
Det som The Fast and the Furious gav oss är nu nästan helt borta och 2 Fast and 2 Furiouskänns inte helt rätt då de har skrotat Vin Disel och satt in en annan bad boy och det funkar tyvärr inte riktigt. Paul Walker är fortfarande med och glänser, tack och lov, för hade han inte varit med så hade filmen faktiskt inte varit värd att se. Det är fortfarande fart, fläkt, snabba bilar, heta pojkar och massa action, men det räcker ändå inte hela vägen hem. 2 Fast and 2 Furious har tappat stora delar av den där känslan som den första filmen gav oss och det är inte positivt. Den känns inte längre äkta och ärlig, utan mer som en dålig och blek uppföljare. Dessutom känns det nästan som om att de har stoppade in Eva Mendes i en stor kvinnlig huvudroll bara för att ge filmen lite former och på så vis locka till sig unga och manliga tittare. 2 Fast and 2 Furious kanske fungerar för en del men tyvärr inte för mig. Filmen går trots allt att se, men tyvärr är det inte mycket mer än så.



Photobucket
The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006) (Action/Drama/Kriminalare):
För att undvika ett fängelsestraff åker Sean till Tokyo för att bo tillsammans med sin pappa som är militär. När han väl är där kommer han snabbt in i fel banor och hamnar i den japanska undre världen där han blir introducerad i driftracing.


Filmen får:
Precis när jag trodde att det inte kunde bli mycket sämre så kommer The Fast and the Furious: Tokyo Drift och förstör allt. Filmen känns otroligt fejk och detta är praktiskt taget så långt ifrån The Fast and the Furious som vi kan komma, därav kallar jag den fejk. Ingen av de gamla vanliga skådespelarna finns med, känslan är borta tillsammans med det där "heta" som de övriga filmerna har. The Fast and the Furious: Tokyo Drift är filmen som de lika väl kunde ha skippat, för den hör absolut inte hemma här. Men tar man bara bort The Fast and the Furious ut filmtiteln så fungerar den kanske ändå någorlunda mindre bra som en vanlig bilfilm. Dock en bilfilm med något kast manus och inte allt för bra skådespelare, men The Fast and the Furious: Tokyo Drift går trots allt att se om man inte ser den som en film i The Fast and the Furious filmserien.



Photobucket
Fast & Furious (2009) (Action/Drama/Kriminalare/):
När ett mord begås återvänder rymlingen Dom till L.A där han återupptar kontakten med polisen Brian. De får nu försöka samarbeta för att sätta dit den skyldige.


Filmen får:
Som jag har sagt innan så är jag inte så intresserad av filmer som kretsar kring bilar, men pojkarna de lockar mig allt och när de placeras bredvid snabba bilar så är det bara något som klickar. Det finns dock vissa grejer som dessa bil-filmer måste ha för att jag ska gilla dem till fullo, nämligen:
1: Snygga och heta män.
2: Nakna eller i alla fall halv nakna män.
3: Sex och lite kärlek.
4: Snygga bilar (även om jag egentligen inte bry mig om heta bilar).
5: Fart och Action!
Och just Fast & Furious träffar rätt på punkterna 1, 4, 5 och så träffar filmen nästan nr. 3, för lite kärlek är det allt men de klippte tyvärr bort sexscenen, vilket är till min besvikelse. Sedan är det pinsamt att erkänna att jag inte kommer ihåg fall det var något halvnaket på männens sida, men jag tror inte det. Att de sedan tog tillbaka alla gamla hederliga skådespelarna gör dessutom filmen bättre än både 2:an och 3:an. Fast & Furious började stort men får en tragisk vändning rätt snabbt då en person går och dör. Just detta mordet är typ vad hela filmen sedan bygger på. Men fart och action är det i så gott som hela filmen. Som sagt, ett kärt återseende som betyder mycket. Men det blir ändå inte riktigt lika bra som den första filmen, men bra är den ändå.



Photobucket
Fast & Furious 5 (2011) Originaltitel: Fast Five (Action/Kriminalare/Thriller):
Brian, Mia och Dom är på toppen av Most Wanted listan och har därför dragit sig tillbaka i Rio de Janeiro, men pausen blir kort. De bestämmer sig för att göra ett sista jobb så de kan köpa sin frihet och sedan försvinna spårlöst. De samlar i hop sitt gäng och satsar stenhårt på att råna den största tjuven i stan. Men det blir inte lika lätt som de hade tänkt sig när de får FBI agenten Luke Hobbs på halsen, en agent som inte tänker låta dom komma undan igen.


Filmen får:
Jag är fortfarande inte intresserad utav bilarna utan jag ser även Fast Five för pojkarna skull. Även om filmen inte innehåller något naket så gillar jag den mest av dom allihopa. Det är mer action och mer spänning än väntat och de har även bytt spår när det kommer till handlingen vilket gör filmen ännu lite bättre. De koncentrerar sig inte längre på biljakter och race utan mer på brott och straff, vilket är ett stort lyft som tillfredsställer mig. Visst kör de fortfarande runt med bilarna men det är inte på samma sätt som de gjort innan, utan nu har de en anledning till att trycka på gasen och den anledningen är jakten på frihet. Fast Five är fartfylld till max och jag sitter inte uttråkad i en sekund. Det bjuds på humor, lite romantik och mycket action. Jag blir dock lite mörkrädd när jag tittar på Jordana Brewster som har rollen som Mia, för hon har blivit så mager och ser därför nästan lite sjuk ut. Hela hennes ansikte är som ett mörkt och tomt hål, hon är inte alls lika vacker som hon brukar vara. För utom det så kan jag inte hitta något annat fel på filmen och det kallar jag underhållning. Eftertexten bjuder dessutom på en överraskning som jag visserligen har misstänkt länge, men det gör detsamma för jag blir glad ändå. Nu kan vi inget annat än att vänta på den sjätte delen av filmserien.
Denna filmen sågs på bio och dvd.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: