Ice Age 1-3

Photobucket
Ice Age (2002) (Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr):
Istiden har sin början då den något knubbig mammuten Manny, sengångaren Sid och den sabeltandad tiger Diego (som har andra planer) hittar en människobebis och bestämmer sig för att återlämna den till sina föräldrar.


Filmen får:
Ice Age är en av de animerade filmerna som tog världen med storm när den kom 2002 och visst är den både söt och charmig, men jag förstå ändå inte vad som är så megabra med den? Jag avnjuter film tiden, skrattar till lite då och då samtidigt som jag undrar om filmen inte ska bli bättre snart. Men den blir inte bättre och den är inte heller så där sjukt rolig som många andra animerade filmer är. Utan Ice Age håller mer ett mysigt och fluffigt tempo samtidigt som den får tiden att gå så där lagom fort. Det finns stunder då jag skrattar till och stunder då jag funderar över om det egentligen är så roligt som de vill få det att verka. Eller kan det vara så att jag var på fel humör för en sådan här film, eller är den helt enkel överreklamerad? I vilket fall som helst så rullar filmen på bra och tiden rinner förbi relativt fort, men det är ändå något som saknas för att jag ska kunna tycka att den är riktigt bra.



Photobucket
Ice Age 2: The Meltdown (2006) (Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr):
Istiden går mot sitt slut och de flesta njuter av vattenbadet. Men Manny, Sid och Diego inser faran och måste nu få de andra att förstå vad som komma skall innan det är för sent. Samtidigt oroar Manny sig för att han kanske är den sista mammuten på jorden, men han får en överraskning.


Filmen får:
Ice Age 2: The Meltdown håller precis samma stuk som den första filmen då den är så där lagom bra och lagom halvrolig för att tiden ska rulla på lagom fort. Skämten är lite halvdumma och är man bara på rätt humör så kan detta säkert vara riktigt kul, men annars blir de tyvärr rätt så bleka. Äventyret på isen drar vidare och tar ett steg längre då de blandar in lite romantik som inte är allt för märkbar. Mammuten Ellie sätter Mannys hjärta i brand på ett något dolt sätt och det hela känns nästan lite dumt då hon inte är medveten om vilket djurslag hon är, där av blir det komplikationer som kan vara underhållande. Ice Age 2: The Meltdown skiljer sig inte mycket från den första filmen även om handlingen är annorlunda och just därför ligger de på samma nivå betygsmässigt. Även om filmen inte är så där idiotiskt bra så är den lagom underhållande och bidrar med lagom mycket skratt.



Photobucket
Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs (2009) (Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr):
Manny och Ellie väntar sin första baby-mammut och detta får Sid att känna sig utanför. Men Sid blir snabbt och oväntat en stolt familjefar när han kommer över 3 okläckta dinosaurie ägg. Problem uppstår dock när deras rätta mamma letar efter dom.


Filmen får:
Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs är den filmen som sticker ut från mängden och drar iväg mot en tropisk hetta i underjorden. Filmen bjuder på ett annorlunda äventyr och introducerar en något störig personlighet som ändå lyckas lyfta filmen en aning. Avundsjukan är stor i den tredje filmen och det är just detta som tar oss med på ett äventyr som skiljer sig från det kalla klimatet vi är vana vid. Detta är både på gott och ont. Filmen känns inte längre som en Ice Age film utan snarare mer som en Tropic Age film, ändå så utspelar sig halva filmen i snö och is. Men förändringar är inte allt bra och inte heller alltid dåliga. Utan här fungerar det relativt bra och filmen håller en jämn och skön nivå. Precis som de andra två filmerna så är Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs så där lagom bra och roande som bjuder på några små skratt, men som även kunde ha varit något bättre.
 

Kommentarer
Anonym säger:

Jag har också Ice Age-filmerna på DVD. Min favorit är ekorren Scrat. Det kommer en fjärde film 2012.

2011-06-29 Kl: 21:40:15
Placebohoe säger:

Har faktiskt röstat samma betyg på alla tre filmerna som du :)

2011-06-30 Kl: 12:57:32
URL: http://placebohoe.blogg.se/
Aficionadon säger:

Ice Age filmerna är nog mina favoriter när det gäller animerade filmer. Dom och Shrek filmerna.

2011-06-30 Kl: 21:59:04
URL: http://aficionadon.blogg.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: