Avatar (2009)

 photo 80454.jpg
Avatar (Sci-fi):
Året är 2154 och vår jord är i behov av unobtanium, en nödvändig komponent i jordens energiförsörjning. Jake Sully, en f.d marinsoldat som är förlamad från midjan och ner, skickas till planeten Pandora för att övertyga befolkningen, en ras kallad Na'vi, att låta människan skörda deras natur för att utvinna grundämnet unobtanium. Detta görs genom att låta Jake ingå i Avatar-programmet, där hans medvetande sätts i en utomjordisk kropp och på så vis ska han lära känna och komma Na'vi:erna nära. Allteftersom tiden går blir han mer och mer osäker på sitt uppdrag och tvingas välja sida.
 
 
FILMEN FÅR:
James Cameron kan det här med att göra film. Ja, förutom Titanic för den är bara för mycket. Men med Avatar så lyckas han minst lika bra som han gjorde med Terminator 2: Judgment Day. Han får mig att vilja bli blå och leva på Pandora, för denna lilla världen är så mycket vackrare än vår egna planet och allt är magsikt. Anyway, tillbaka till verkligheten. Avatar är egentligen en fin liten kärlekssaga (om ni frågar mig) och alla vet väll vid detta lagret att jag älskar science fiction romanser. Bara denna lilla detalj får ju mig att fastna totalt, ras spelar ingen roll. Och jag kan lova att jag lipar, för vi människor är något av det elakaste som har skapats och allt vi vill är att förstöra och fördärva. Så vems sida väljer ni? Människan som bara vill sitt egna bästa och som är beredd att förstöra allt i sin väg eller Na'vis som ser det vackra i allt och uppskattar varje levande varelse och vill alla väl? Jag väljer iallafall Na'vis sida och den som inte gör det är fan sjuk i huvudet. Dock var filmen inte riktigt så som jag hade tänkt mig. För kärleken, som det hela i grund och botten bygger på, är det typ ingen som nämner när de pratar om filmen. Utan när man hör talas om Avatar så handlar allt om specialeffekterna. Visst är effekterna bra, men vad har de med filmen att göra egentligen? Det är ju inte en handling direkt. Så nej, lyssna inte på specialeffekt nissarna, lyssna på mig. Avatar är en romantisk science fiction film som råka vara spetsad med specialeffekter och även om man väljer att blunda för festligheterna så är storyn otroligt vacker och filmen på gränsen till att bli ett mästerverk.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: